South-East-Asia.reismee.nl

Woeste zee

Met eindelijk weer eens brood met pindakaas en yoghurt met muesli als ontbijt, besloten we vandaag te gaan kayaken. Vanaf Sairee beach peddelden we naar Nang Yuan, drie nabijgelegen eilandjes die doormiddel van zandbanken aan elkaar verbonden zijn. Het plan was om de eilandjes heen te kayaken. Echter zodra we meer op open zee kwamen, bleek het erg hard te waaien en begonnen de golven enorm groot te worden. Halverwege moesten we onze poging onderbreken en lieten we ons terug drijven naar de boten, vol duikers, die we daarboor gepasseerd waren. Dan nog maar even tussen de eilanden en Ko Tao door peddelen, waar de stroming en de golven ook hevig waren. We waren net een mooi stukje op weg, toen we schrokken van een keiharde toeter. Vlak achter ons was ineens een groot schip opgedoken, die ons waarschuwde meteen aan de kant te gaan. Tegen de verwoestende stroming in zagen we niet zitten, dus draaiden we zo snel als we konden om en zetten het op een peddelen. Het schip naderde, draaide ook nog eens onze kant op en een aanvaring leek onontkoombaar. Met een laatste krachtinspanning van onze kant kregen we het voor elkaar rakelings voor het schip langs te gaan en onszelf in veilig water te krijgen. Pfieuw, op het nippertje. Met de schrik nog in ons lijf, voeren we naar het uiteinde van Sairee beach. Nadat we daar weer op adem zijn gekomen, peddelden we terug naar ons stukje strand en leverden we de kayak in. Omdat onze kerstdagen in het water waren gevallen, vierden we deze vandaag als onze 1e kerstdag. Heerlijk uiteten bij de pizzeria!