South-East-Asia.reismee.nl

Dag 1 trekking Rinjani

Iets voor twaalven staan we op het vliegveld van Lombok. We zoeken onze chauffeur in de menigte voor de deur en stappen in een grote jeep. Het is nog drie uur rijden naar Senaru wordt ons verteld. We proberen alvadt wat te slapen op de achterbank en na twee uur zijn we gelukkig al bij John's adventure. We krijgen een superdeluxe kamer in zijn villa. Helaas kunnen we maar drie uurtjes genieten van deze luxe. Om zes uur moeten we namelijk alweer opstaan. Er staat een heerlijk ontbijtje klaar en na de kennismaking met Julia, ons hike genoot, en de gids, zijn we klaar voor de trekking. Eerst worden we naar Sembalun gereden, waar de trekking zal beginnen. We starten tussen de groene heuvels en langzaam wordt het pad steeds steiler omhoog. We krijgen een heerlijke lunch van lokale hapjes voorgeschoteld door onze porters. Deze porters dragen de tenten, kook- en slaapspullen voor ons. Na de lunch wordt de klim pittiger en door het warme weer is het behoorlijk zweten. Rond vier uur bereiken we de kraterrim, waar we vannacht zullen slapen. Vanaf dit plekje heb je normaal prachtig uitzicht over het kratermeer en de summit, maar helaas is het bewolkt. We helpen de porters met tent op zetten en trekken dan maar wat meer kleding aan. We zitten namelijk op 2700m hoogte en daar koelt het snel af. De planning is dat we vannacht om twee uur beginnen met de klim naar de top, dus na het avondeten duiken we snel de tent in.