Dag 2 trekking rinjani (naar de top!)

Om twee uur worden we gewekt met een kopje thee en een tosti met ei. Het is volle maan, waardoor de wolken zijn verdwenen en we een prachtig uitzicht hebben over het kratermeer en de top van de Rinjani. We zien al allemaal lichtjes naar boven, deze zijn van locals die al om 12u beginnen, omdat ze niet zo snel kunnen. Wij beginnen rond half drie met de klim naar boven. Door het vele maanlicht is de zaklamp bijna overbodig. Het eerste uur is een steile klim omhoog en klauteren we over stenen, we krijgen het erg warm. We hebben namelijk een hoop kleren aan, omdat het koud zou zijn. Eerst maar die jas weer uit. Het tweede uur is iets vlakker en lopen we op lekker tempo. Zodra we bij het laatste stuk omhoog komen, steekt er een gure wind op. We schuilen achter stenen om even uit te rusten voor het zwaarste stuk: de laatste 300m steil omhoog, ja echt heeel steil! Nu moeten echt alle kleren aan, want de wind raast om ons heen, dwars door de kleren. Het is eeb pittige klim, wanneer je 1 stap omhoog zet, glij je er 2 terug. Dit komt omdat het vooral los zand is. Het is glijden 0, opstaan en weer doorgaan. Vooral niet omhoog kijken, want die top lijkt niet dichterbij te komen. Om kwart voor zes zijn we er dan eindelijk. WAUW! Het is ons gelukt. En blijkbaar nog redelijk snel, want er zijn nog niet veel mensen boven. Ook Julia en onze gids niet. De zon komt op en we genieten van het onbeschrijfelijk mooie uitzicht. We zien Bali met de Gunung Agung, Sumbawa, de Gili islands en heel Lombok. Ook de vulkaan zelf is prachtig. We blijven niet lang op de top, want de temperatuur wordt er niet beter op. Het afdalen gaat een stuk sneller dan omhoog. Doordat het los zand is kunnen we ons nu gewoon laten glijden. Halverwege komen we ons gids met Julia tegen, zij zijn niet boven geweest, het was toch iets te koud en zwaar. Om 8u zitten we bij de tent aan een ontbijt, waarna we onze afdaling voortzetten richting het kratermeer. Deze afdaling duurt zo'n 2 a 3 uur en onderweg krijgen we alweer lunch. Een stel apen komt kijken of er voor hen nog iets te halen valt. Na lang loeren gaat de grootste er vandoor met een paar handjes rijst en durft de rest niet dichterbij te komen. Ook vanaf het meer hebben we een schitterend uitzicht op de krater en de hele rim. Hier bezoeken we de hot springs onderaan een waterval. Deze zijn 45 graden en heerlijk om even te ontspannen. Helaas maar voor korte duur, want we moeten nog weer 1000m stijgen om ons tweede slaapplaats te bereiken. Dit is een klim met steile stukken afgewisseld door stukken die wat vlakker zijn. Het loopt lekker en we zijn na drie uur boven. Hier hebben uiteraard ook weer een prachtig uitzicht. Vanaf hier kunnen we ook Bali en de Gilis zien en is het uitzicht over het meer en de top adembenemend. Het koelt snel af op deze hoogte, dus alle kleren gaan weer aan. Omdat deze dag behoorlijk lang was en we veel hebben geklommen, zijn we achteraf toch best moe. Na een bordje nasi goreng duiken we dan ook weer snel de slaapzak in. Uiteraard vragen jullie je af wat we op doe befg doen als we naar de wc moeten... Nou we hebben zoveel luxe, dat we gewoon een wctent hebben! Dit komt neer op een gat in de grond met een kleedje erom heen. Dat kleedje is natuurlijk gemaakt op de lengte van de westerse tourist.....