South-East-Asia.reismee.nl

Slow water rafting

Door de kraaiende hanen en vechtende honden hebben Tineke en Philipe niet veel slaapuren gemaakt, de rest heeft wel een redelijk tot goede nachtrust gehad. Om half 9 stond er een amerikaans ontbijt voor ons klaar bij onze gids Jacko, klaargemaakt door hemzelf. Gestimuleerd door het roken van allerlei verschillende stoffen zoals opium, marihuana, cocaïne en ga zo maar door, is hij naar eigen zeggen een alleskunner. Ondanks zijn overtuigende betoog wagen wij ons niet aan zijn 'vitamine' sigaret. Half 10 arriveert onze taxi naar de start van het raften. Een Braziliaans meisje voegt zich bij ons en samen met haar en een gids stappen Tineke en ik de raft in. Bij de start van het raften hangen gibbons rond, die gewend aan mensen zijn. We voeren ze bananen en gaan met ze op de foto. De tocht is 35 kilometer lang en heeft vele rapids. Helaas, doordat het geen regenseizoen meer is, zijn deze rapids erg rustig en zelfs saai. Gelukkig wordt het gebrek aan spektakel op het water goedgemaakt door de omgeving, die in tegenstelling tot het water wel spectaculair is. Onderweg komen we langs een hotspring met water van 75°C, passeren we overstekende waterbuffels, schildpadden, duizende spinnen, eekhoorns en gibbons. Na 6 uren komt er een eind aan het raften, we kleden ons snel om en maken ons klaar voor de 2,5 uur durende terugreis. Tijdens de terugreis komen we erachter dat we het enorm hebben getroffen deze dag. Al snel zien we dat de wegen richting Pai nat zijn en er regelmatig een boom half op de weg ligt, die storm zijn we gelukkig misgelopen. Aangekomen in Pai nemen we afscheid van onze groep en gaan op zoek naar een guesthouse. We belanden uiteindelijk in dezelfde straat als onze eerste nacht, maar bij een ander guesthouse. Door de sportieve dag die we achter de rug hebben en het late tijdstip hebben we wel eens zin in wat eten. We worden op ons wenken bediend door de dagelijkse nachtmarkt, deze heeft zoveel lekkere dingen te bieden. Lopende weg proberen we van alles, heerlijke kleine hapjes tot complete gerechten voor prima prijzen, een genot.