South-East-Asia.reismee.nl

border crossing

Vandaag gaan we op naar Laos en we gaan via Chiang Khong. Om half 9 nemen we de bus naar deze plaats. Doordat we niet goed opletten stappen we één halte te ver uit, waardoor we 5 kilometer terug moeten lopen richting de grens. Gelukkig hebben we de tijd omdat de bus uit Huay Xai (grensplaatsje in Laos) richting Luang Prabang pas om 16.00 vertrekt. We hebben onze visa redelijk snel, waardoor we om 13.00 in Laos staan. Doordat er geen bussen zijn die naar Huay Xai rijden, moeten we helaas, samen met 3 andere reizigers, een took took nemen. Helaas zeggen we omdat de chauffeurs een stelletje oplichters zijn. We zijn net van Chiang Rai naar Chiang Khong (ongeveer 100 km) gekomen in een prima bus, voor 65 baht pp. Deze took took figuren vragen 100 baht pp voor een klein stukje (10 km) in een van hun oncomfortabele took tooks, omdat ze weten dat we weinig keus hebben. Het is nog steeds goedkoop vergeleken met Nederland, maar het gaat om het principe. Uiteindelijk komen we aan op het busstation, waar we om 16.00 de bus instappen naar Luang Prabang. Deze bus doet er ongeveer 12 uur over om er te komen.