South-East-Asia.reismee.nl

Kuang Si waterval

Voor vandaag staat er een fietstochtje op de planning, naar de Kuang Si waterval. We huren een fiets vlakbij ons guesthouse, waar we erachter komen dat de fietsen gemaakt zijn in Aziatische maten. De kleinere wielen zijn niet zo'n probleem, de erg korte zadelpennen zijn daarentegen wel lastig. Geen enkele fiets kan op Klaas zijn lengte worden afgesteld, maar dat mag de pret niet drukken. Het weer is super en we beginnen te fietsen. De eerste kilometers door Luang Prabang en daarna de bergen in, ohja vergeten. We hebben geen versnellingen en hebben even niet rekening gehouden met de heuvelige weg. Bergop is het stampen op de trappers, terwijl we bergaf wel een zwaarder verzetje kunnen gebruiken. De fietstocht blijkt zeker de moeite waard, we passeren vele dorpjes en komen na een kleine 2 uurtjes aan bij de waterval. In het park waar de waterval in ligt, is ook een opvang voor beren. Daar hebben we de sun bears bewonderd, leuke beesten. We lopen verder richting de waterval die erg mooi is. We lopen helemaal tot de top, waarbij het laatste eindje erg steil is. Omdat we het gevoel hebben dat de terugreis zwaar gaat worden, vertrekken we optijd weer terug richting LP. Ons gevoel zit er behoorlijk naast, de terugreis gaat eigenlijk gemakkelijker dan de heen, waardoor we rond 4 alweer terug zijn. Dan nog maar even door LP fietsen, langs de bushaltes om de bustijden te checken en om 6 uur leveren we de fietsen weer in. 's Avonds mogen we gebruik maken van het gas van het guesthouse zodat we weer eens zelf kunnen koken. Veel hebben we niet kunnen vinden in de 'supermarkten', dus wordt het kipbouillon met miniworstjes, noodles en stokbrood, een hoogstaand diner.