South-East-Asia.reismee.nl

Nam Soy-Hanoi

We moeten met z'n allen het kantoorgebouw in en onze paspoorten inleveren voor het 'uitchecken'. Dan begint het veel te lange wachten in een gebouw waar de locals voor proberen te dringen, roggelen en op de grond spugen (vlak voor je voeten) en waar het personeel totaal geen haast lijkt te hebben. Het stukje tussen Laos en Vietnam moeten we te voet afleggen, wat prima is na zo'n lange tijd in de bus. Nadat we gecheckt zijn door een man in uniform zijn we bijna officieel in Vietnam, alleen nog een stempel. Voordat het zover is komen we 2 Chinese meisjes tegen die geweerd worden door de man in uniform, dezelfde die ons net Vietnam in heeft gelaten, die hen probeert wijs te maken dat ze 100 $ moeten betalen voor hun visa om Laos in te mogen. Dit is complete onzin, want een visum voor Laos kan je bij aankomst aanvragen en kost zeker geen 100 $. We proberen met de man te praten, maar we worden totaal genegeerd. We wensen de meisjes succes en lopen verder naar de stempelpost. Daar staat de volgende verassing ons te wachten, de mannen hier willen één dollar voor de stempel die we nodig hebben. Nergens staat dit aangegeven, dus gaan we samen met een paar Britten, die het woord doen, in discussie. Hier hebben deze ambtenaren geen boodschap aan en weigeren ons te helpen. Uiteindelijk geeft iedereen toe, zij krijgen hun dollars en wij onze stempels. Na nog een laatste checkpunt kunnen we weer verder richting Hanoi. Terwijl we onze eerste kilometers door Vietnam afleggen, genieten we van het uitzicht. Het landschap is prachtig en het weer niks minder. Om 6 uur komen we aan in Hanoi, een stad met 9 miljoen inwoners en 4,5 miljoen brommers/scooters. Bijna iedereen van de bus neemt dezelfde kleinere bus naar het 'old quarter', het backpackers centrum van Hanoi. Het is een erg levendige stad, straten vol met toeterende auto's en brommers met aan de zijkanten ervan vele terrasjes (bestaand uit kleine plastic tafeltjes en stoeltjes). Hier is volgens onze informatie misschien wel het goedkoopste bier ter wereld verkrijgbaar, een glas Bia Hoi voor 5000 dong (20 eurocent). Nadat we een hostel hebben geboekt, nemen we plaats op één van deze terrasjes. De Bia Hoi is een licht biertje, wat lekker wegdrinkt.