South-East-Asia.reismee.nl

Hanoi-Sapa

We hebben vandaag nog de hele dag in Hanoi voordat we om 9 uur vertrekken richting Sapa. Struinend door de straten, waarbij we vaker door dezelfde straten lopen dan de bedoeling is, komen we aan op een drukke markt. Er wordt hier met van alles en nog wat heen en weer gegooid en de scooters en kleine vrachtwagentjes zijn allemaal afgeladen met goederen. Dat de scooters nooit uit evenwicht raken en omvallen is voor ons een wonder. Wanneer we iets verder lopen komen we langs de visafdeling, aquaria volgestouwd met vis, kooien met levende op elkaar gestapelde schildpadden en een vrouw die fanatiek kikkers aan het onthoofden is met naast haar een jongeman die ze verder klaarmaakt. Een erg fraaie aanblik is het niet zo'n vismarkt, maar toch interessant om een keer over heen te lopen. Uiteraard beginnen we aan het eind van de middag de terrasjes af te lopen met Bia Hoi en eten we ondertussen verschillende gerechten, van broodjes kebab, vleesstokjes, rijstwafels, stir fried beef tot aan sushi. Onderweg blijft het denken om het verkeer, ze rijden je zo voor de sokken. En wanneer je dan een wegwerpgebaar maakt richting een taxichauffeur die asociaal rijdt, stopt hij en laat één of andere lange wapenstok met een punt zien, waarna je snel geneigd bent hem gelijk te geven. Op de weg terug naar het hotel waar we ons moeten melden, zijn we getuige van het feit dat het niet altijd goed gaat met de volgeladen scooters. Wanneer een man met z'n lading van 1,5 m3 achter op de scooter de stoep op wil gaan, wipt ie achterover en blijft keurig op zn achterste liggen door de comfortabele lading achterop. In hotel mogen we wachten tot we worden opgepikt voor onze tour. Kwart voor 9 is het in heel Hanoi ineens compleet donker, een stroomstoring. Om stipt 9 uur worden we opgehaald en na een klein uur in de file te hebben gestaan, we de lichten weer zien aanspringen, worden we bij ons sleeping bus afgezet, waarmee we om 10 uur naar Sapa vertrekken. De bus zit er super uit en de slaapstoelen zijn erg comfortabel. De buschauffeur van deze bus laat het toeteren achterwege, waardoor het een stuk rustiger is in de bus en we al snel liggen te slapen.