South-East-Asia.reismee.nl

Sapa

Na een uur of 4 prima te hebben geslapen worden we wakker doordat de bus stopt. We zijn gearriveerd op het eindpunt in Sapa om half 4 's nachts, gelukkig geven ze ons de gelegenheid om tot 7 uur door te slapen in de bus. Dan worden we opgepikt en naar een hotel gebracht, waar we kunnen ontbijten. Om 9 uur staat onze gids, in traditionele kledingsdracht, klaar om ons mee te nemen voor de trekking. We dalen eerst een enorm stuk af, zonder dat we het in de gaten hebben gehad zijn we een enorm stuk geklommen met de bus. We zijn met z'n vijven, Lucile uit Frankrijk en een Israëlisch stel. Na een spectaculaire wandeling langs de rijstvelden, door de dalen en de bergen, komen we aan in het dorp waar we gaan overnachten. Het is nog maar 2 uur dus besluiten we, samen met Lucile, nog wat verder bergop te lopen. Wanneer we een aardig eind omhoog zijn gelopen, besluiten we via ons eigen bedachte weg af te dalen. Kris kras over de muren van de rijstterrasen, in totale afzondering en stilte. We moeten goed in balans blijven, want een misstap betekent een kletspoot, hè Tineke? Weer terug in het dorp vinden we de Bamboo bar waar we een biertje nemen en paar potjes Yannef, een Israëlisch kaartspel geleerd van Duitsers, spelen. Op de terugweg naar ons slaapplek komen we de eigenaar van de bar tegen, een Hollander. Dat verklaart de dutch cheese cubes en dutch hot chocolate op het menu. 's Avonds eten we stir fried chicken/beef, mini loempia's, tofu en salade met rijst, heerlijk! Na het eten komt onze gids, een 19 jarig meisje, aanzetten met 1,5 liter rijstwijn (20% alcohol). Onder een potje yannef, nu met z'n allen, worden er volop shotjes rijstwijn gedronken. Onze gids verteld dat zo'n fles is te bereiden in één nacht, maar dat het probleem is dat er vaak 3 per nacht doorheen gaan. Na vele potjes Yannef en shotjes rijstwijn gaan we onder onze klamboe liggen en maken ons op voor een koude nacht.