South-East-Asia.reismee.nl

Trekking door gebergte Lao Cai

Na een goede nachtrust en een stevig pannenkoeken ontbijt, vertrekken we om 10 uur voor de 2e dag trekken. We dalen eerst een stuk af en beginnen daarna weer te klimmen, slalommend over de muren van de rijstterrasen. Sommige muren zijn behoorlijk smal en dit zorgt voor opstoppingen, omdat er meerdere groepen zijn deze dag, en veel leedvermaak. Niet iedereen weet z'n evenwicht te behouden en dat betekent een stap in zachte modder, met een kletsnatte en modderige schoen als resultaat. De lunch volgt vandaag snel op het ontbijt, om 12 uur komen we aan bij het restaurant waar we een heerlijke noodles soup krijgen voorgeschoteld. Voor onze 3 medereizigers zit de trekking er nu op, zij gaan terug naar Sapa. Wij trekken verder naar het volgende dorp, waar onze 2e homestay is. Het is ongeveer nog 9 kilometer naar het andere dorp, dus we kunnen het rustig aan doen. Onderweg proberen we een tol te laten tollen op de manier zoals de kinderen ons voordoen. Met behulp van een stuk touw gooien ze de tol weg, houden het touw vast en voilà. Dit is makkelijker gezegd dan gedaan, we krijgen het niet voorelkaar. Onderweg komen we steeds meer bouw werkzaamheden tegen, wegen, gebouwen, ze zijn hier met van alles bezig. Tijdens de 2 dagen trekking komen we veel locals tegen, vooral vrouwen, met enorm volgeladen manden achter op hun rug. De gids verteld ons dat de manden variëren van 25 tot 40 kilo, ongelooflijk. Ze lopen er mee bergop, over de smalle muurtjes, bergaf (soms erg steil en slipperig), maar ze geven geen krimp! Aangekomen bij ons homestay zitten de oude vrouwtjes al klaar. Na beleefdheden te hebben uitgewisseld komt hun doel van het bezoek al snel naar voren, ze willen ons iets verkopen. Dit is niks nieuws, tijdens de lunches van de vorige dag en vandaag werden we ook al omsingeld door locals die ons van alles en nog wat willen verkopen. Na het nemen van een lekker warme douche, staat het eten al snel voor ons klaar. Onze gastvrouw heeft erg haar best gedaan, het is een overheerlijk gerecht. Na het eten is het tijd voor de rijstwijn ter bevordering van een goede nachtrust.