South-East-Asia.reismee.nl

Nationaal park Cat Ba

Na het ontbijt vertrekken op 2 prachtige mountainbikes naar het nationaal park van Cat Ba, om daar de bergtop Ngu Lam op te gaan. Voordat we aankomen bij het nationaal park, bezoeken we halverwege de tocht de hospital cave. Het woord zegt het al, gedurende de vietnamoorlog bevond zich hier een ondergronds ziekenhuis die tot 1975 in gebruik was. Het is een indrukwekkend betonnen complex, met tientallen ruimtes. Er bevindt zich jammer genoeg helemaal niets meer in deze ruimtes waardoor het enorm echode. Na het bezoek blijven we nog even koffie drinken bij een restaurantje naast de cave, waar een man ons verteld over de cave en een andere op z'n gitaar pingelt. We fietsen weer verder en komen al snel aan bij het park. Het pad naar boven is een super aangelegd weggetje kriskras door de bomen, met prachtige uitzichten onderweg. Bovenop hebben we helemaal een mooi uitzicht en maken we een paar panaroma foto's. We gaan via een andere route naar beneden 2 uur nadat we begonnen aan de toch, staan we weer bij ons fietsen. We fietsen langs de kust terug, over een weg waar overal werkzaamheden zijn. Af en toe fietsen we vlak langs alle kranen en vrachtwagens die rotsen aan het afbreken zijn. We moeten vaart maken want om 4 uur beginnen ze in de mijnen weer met de explosies, wat tot gevolg kan hebben dat er stukken steen afbreken en van boven op ons wegdek kletteren. Gelukkig komen we ruim op tijd aan in Cat Ba Town waar we in alle veiligheid het terras op duiken.