South-East-Asia.reismee.nl

Canyoning Dalat

Voorvandaag staat het canyoming op het programma, canyomimg is zwemmen, abseilen en hiken met elkaar gecombineerd. Om half 9 worden we door de tour organisatie Highland Holidays en rijden we naar het startpunt van onze tocht. Eerst krijgen we een half uur uitleg over het abseilen en oefenen we dit een paar keer op een makkelijke helling. We gaan vandaag 4 x abseilen, 18m, 15m, 25m en 16 meter, waarbij de laatste 2 langs een waterval zijn. Verder doen we 2 x een waterslide, hier worden we gewoon van een stroomversnelling naar beneden geduwd. De eerste 2 x abseilen is droog en mogen we nog naar beneden door sprongetjes te maken. Ze zijn allebei recht naar beneden en de 2e eindigd in een stroomversnelling. De waterslides tussendoor zijn erg leuk. Het ziet er pijnlijk uit in het begim, maar dat blijkt helemaal niet zo te zijn. We glijden soepel door het spoor naar beneden. Na de heerlijke lunch is het tijd voor het hoogtepunt van vandaag.

\

\ Dit is ongeveer hoe de afdaling eruitziet en dan met een stevige waterval eroverheen. De schoenen moeten uit omdat je op sokken meer grip schijnt te hebben. De afdaling is echt super. Het eerste gedeelte gaat het water alleen langs je voeten, maar algauw zit je helemaal in de waterval, afhankelijk van waar je afdaalt. Omdat, zoals in de tekening is te zien, het laatste stuk naar binnen toe loopt, moet er gesprongen worden op 4/5 meter hoogte. Op het punt waar de rots naar binnen gaat moet je afzetten en je achterover laten vallen. Dit gaat bij de ene beter dan bij de ander, sommigen laten niet los of glijden uit, waardoor ze halverwege blijven bungelen. Tineke haar afdaling is een wedstrijd omdat ze tegelijk start samen met iemand van een andere groep. Het wordt een nek aan nek race waarbij op het einde Tineke eerder loslaat en de overwinnimg binnensleept. Voordat we bij de laatste afdaling komen is het eerst tijd voor de cliff jump. Er kan gesprongen worden van 7 en 11 meter. Die van 11 meter moet met een aanloop, want je moet over een uitstekend stuk rots heen springen (de rots waar vanaf de 7m sprong wordt gemaakt).Nadat iedereen heeft gesprongen (sommigen 2 x) lopen/zwemmen we naar de laatste afdaling. Deze wordt de wasmachine genoemd, dit omdat je na 3 meter afdalen je voeten nergens meer kan neerzetten en je dus jezelf moet laten glijden. Deze 11/12 meter word je van de zijkant aangevallen door een waterval, waardoor je niks ziet en je beneden in een stroomversnelling eindigd. Na een paar seconden kom je daar weer boven en zit het canyoning erop. Het was een super leuke dag! We worden teruggebracht naar ons hotel, waar we ons opfrissen voordat we Dalat nog even in gaan. We reserveren 2 mountainbikes voor morgen en zitten een tijdje bij het chocolate cafe. Voordat we teruggaan naar het hotel slaan we nog wat plaatselijke wijn in.