South-East-Asia.reismee.nl

Killing fields

Vandaag verdiepen we ons in de geschiedenis van Cambodja, een wrede geschiedenis. We beginnen met een bezoek aan het Tuol Sleng museum, waar de Khmer Rouge van 1975 tot 1979 meer dan 20.000 mensen martelden en daarna executeerden. Dit was één van de vele plaatsen waar ze mensen martelden en ze daarna na de killing fields brachten. We lopen door het museum waar de ruimtes volhangen met foto's van slachtoffers, er werd van alle gevangen een foto genomen voordat ze werden gemarteld en geëxecuteerd. We zien de ruimtes waar dit gebeurde en de cellen waar ze in vast werden gehouden. Na het bezoek aan het museum reizen we naar de killing fields, één van de naar schatting 300 massagraven. We gaan ernaartoe met de tuk tuk, ons eerste vrijwillige rit in een tuk tuk. Hier lopen we met een Nederlandse audiotour het terrein over. Hier wordt aan de hand van beeld en audio duidelijk wat voor gruwelijke geschiedenis hier ligt. We lopen langs meerdere massagraven waar, doordat regen langzaam de modder wegspoelt, de botten en kledingstukken zichtbaar zijn. Na een indrukwekkende audiotour waar we onder andere verhalen horen van overlevenden is de laatste stop bij de herdenkings stupa. Dit is een hoog gebouw waar schedels in liggen die zijn opgegraven en zijn onderzocht. Op de eerste 3 verdiepingen liggen al meer 9000 schedels en de stupa heeft 17 verdiepingen. Deze dag heeft een enorme impact op ons. Als je ziet waar mensen toe in staat zijn, word je er misselijk van. De rest van de dag brengen we door in het centrum en boeken we een ticket naar Sihanouk Ville voor de volgende dag.