South-East-Asia.reismee.nl

Tonle Sap meer

Het Tonle Sap meer staat vandaag op het programma, wat ongeveer 15 kilometer bij Siem Reap vandaan ligt. We pakken de fiets en gaan op weg. Onderweg komen we langs erg veel huisjes die gedroogde vis voor de deur hebben liggen, wat zorgt voor een enorme stank. De uitgestrekte velden aan weerskanten van de weg zijn prachtig. We fietsen over een verhoogde weg, de meeste huizen staan op enorm hoge palen waardoor ze op gelijke hoogte met de weg staan. Dit is noodzakelijk omdat tijdens het regenseizoen het waterpeil stijgt. Als de huizen niet op palen staan, dan zijn het wel woonboten. Eenmaal aangekomen bij de pier zien we hoe ontzettend druk het is, er staan al tientallen bussen en nog meer tuk tuk's. We fietsen eerst verder, want het plan is om gewoon naar het meer te fietsen en daar dan rond te lopen. Helaas wordt er roet in ons eten gegooid, 100 meter voorbij de pier worden we geweerd. Er wordt ons verteld dat we niet verder mogen en dat we het meer alleen gaan zien als we met de boot gaan, die vanaf de pier vertrekt. Tijdens het verhaal van deze man passeren er op z'n minst 5 locals die wel gewoon door kunnen rijden. Die gaan naar de vismarkt, waar wij ook wel langskomen als we een ticket kopen, zegt de beste man. Dan maar naar de pier, vanaf de pier zien we nog niks van het meer en die krijgen we ook niet meer te zien. De tickets kosten 20 $ pp voor anderhalf uur rondvaren en we hebben niet genoeg geld meegebracht vanmorgen. We proberen een sluipweggetje te vinden, maar komen er snel achter dat dit niks gaat worden. We fietsen langzaam terug naar Siem Reap, met ineens nog heel veel tijd over. Onderweg komen we langs een verlaten restaurant met hangmatten, die zijn voor ons. We hangen een uurtje in de hangmat, met prachtig uitzicht over de velden, voordat we weer verder fietsen. We fietsen in Siem Reap naar het park voor een late lunch. Het park blijkt niet erg groot te zijn, maar plek zat voor ons tweeën. De namiddag en avond brengen we door in de pubstreet. We ontmoeten 2 Amerikanen die net als ons morgen voor de zonsopgang naar Ankor Wat gaan. Na een paar drankjes gaan we vroeg terug naar ons guesthouse omdat de wekker morgen om 4:15 gaat.