South-East-Asia.reismee.nl

Dodenspoorlijn

Vandaag verdiepen we ons in de geschiedenis van de dodenspoorlijn. Eerst gaan we naar het death railway museum en daarna naar de brug over de rivier Kwai (ook de naam van een film over wat zich hier heeft afgespeeld). Het museum is erg indrukwekkend en geeft duidelijk weer hoe erbarmelijk de omstandigheden waren waaronder de mensen moesten werken aan de spoorlijn. De spoorlijn werd gebouwd in opdracht van de Japanners, die grote delen van Azië beheersten tijdens de 2e wereldoorlog. Doordat ze ook Java hadden veroverd, wat in Nederlandse handen was, belandden er veel Nederlanders in gevangenkampen die moesten werken aan de spoorlijn. Vele hebben hierbij het leven gelaten, zoals we later zullen zien op het Nederlandse gedeelte van de oorlogs begraafplaats vlak naast het museum. Na het museum en de begraafplaats gaan we naar de bridge over the river Kwai. Als we de brug over zijn geweest, fietsen we nog wat rond door Kanchanaburi voor we weer gaan eten bij het restaurant bij Jolly Frog. Daar wordt ons weer een heerlijke cordon bleu en een kip steak met pepersaus voorgeschoteld. De avond brengen we door in de tuin en op het balkon, want het wil maar niet afkoelen in onze kamer.