South-East-Asia.reismee.nl

Naar Bagan

We komen deze nacht om half 4 aan op het busstation iets buiten Bagan. Als de bus stilstaat, staat er al een lange rij taxichauffeurs ons op te wachten om ons naar Bagan te brengen. De meesten van de bus gaan naar New Bagan, terwijl wij naar Nyaung U willen. De eerste chauffeur probeert ons een oor aan te naaien, dus die laten we staan. We vinden een ander stel die ook naar Nyaung U wil en we nemen met z'n vieren een taxi. We rijden langs versxhillende guesthouses, maar de meesten zitten vol of zijn nogal duur. We besluiten op een gegeven moment maar te gaan lopen en de taxichauffeur gaat naar huis. Shwe Na Di is het guesthouse waar we uiteindelijk belanden, na een tip die we eerder in Kalaw van iemand hadden gekregen. Het is ondertussen 5 uur in de morgen en het scheelt dat we mogen inchecken maar we deze nacht niet hoeven te betalen. We slapen 2 uurtjes en gaan dan na het ontbijt op tempeltocht. Voordat we Bagan gisteren in mochten rijden, moesten we 20 $ per persoon betalen. Dit is entree voor het grote gebied met grote en kleine tempels die overal in en rondom Bagan staan. Ondanks dat we al een kleine tempeloverdosis hebben gaan we ze nu zien ook. Het blijkt een goede keus, want het zijn mooie tempels en vele kan je beklimmen waar je dan een mooi uitzicht hebt over het landschap vol met tempels. Het water vliegt er doorheen want het is weer erg warm en stoffig vandaag. Kilomrters op een lekke band fietsen helpt dan zeker niet. Gelukkig vinden we zomaar op een random plaats aan de weg een jongen in een hangstoel die banden plakt. Als hij de binnenband tevoorschijn haalt zien we dat het een wonder is dat ie het nog zo lang heeft volgehouden. De band zit echt helemaal vol met plakkertjes en de buitenband heeft al lang z'n beste tijd gehad. De band wordt geplakt en gaat het einde van de dag gelukkig gewoon halen. Voor we terugfietsen passeren we een paar Beer gardens, wat ook leuke bezienswaardigheden zijn. We eten deze avond in een Indisch restaurant met een lekkere tomatencurry.