South-East-Asia.reismee.nl

Fietstocht rondom Mandalay

Vandaag gaan we de dorpjes rondom Mandalay bezoeken, op de fiets. We vinden er 2 waarvan de zadelpennen voor de verandering eens lang genoeg zijn. Om 9 uur stappen we op, op weg naar onze eerste stop 11 kilometer ten zuiden van Mandalay. De U Bein bridge staat als eerst op het programma, een 1.2 kilometer lange houten loopbrug. Je kunt zien dat het deel uitmaakt van hrt toeristische rondje rond Mandalay, want het is er behoorlijk druk. Na de brug fietsen we naar Inn Wa, een klein plaatsje wat vroeger voor 400 jaar de hoofdstad van Birma was. We fietsen langs resten van de oude stadsmuur en er staan nog erg oude gebouwen. Het plaatsje inkomen was voor ons een hele tocht, we besluiten op een gegeven moment gewoon een klein zandweggetje in te fietsen omdat de grote weg ons anders weer bij het plaatsje wegleidt. Fietsen over de smalle weggetjes door de veldeen en bosjes vragen we ons af of we goed fietsen, maar uiteindelijk komen we weer op een verharde weg en zijn we toch goed uitgekomen. Lunchen doen we hier ergens langs de weg, waar we gezelschap krijgen van een paar zwerfhonden. Als we daarna besluiten noordelijk te blijven fietsen zodat we tegen een rivier aanfietsen en we daar een boot kunnen nemen, komen we weer over de smalste weggetjes. We komen uiteindelijk aan bij de 'haven'. Er staan daar tientallen koetsen klaar om toeristen, die van de andere kant komen, op te vangen en een tocht van 3 uut door Inn Wa aan te bieden. Wij hebben alles al gezien en nemen de boot naar de andere kant, op naar Saigin. Door bij Saigin te komen, moeten we weer een rivier over. We nemen de treinbrug naar Saigin en terug de grote autobrug. Er zijn veel tempels te bezichtigen in Saigin, maar daar hebben we vandaag geen zin in.

We hebben al genoeg tempels in Myanmar bewonderd. Het is erg warm vandaag en voordat we er erg in hebben zijn er alweer 6 flessen water doorheen. Als we kwart voor 4 terug zijn in Mandalay gaan we eerst voor ijs bij ice manias. Hierna fietsen we naar de school waar Yvonne lesgeeft, waar ook 4 Nederlanders werkzaam zijn. Interessant om te zien hoe ze daar lesgeven en hoe het erbij ligt. De klaslokalen zien er ongeveer hetzelfde uit als het bij ons deed 50 jaar terug. Na de rondleiding fietsen we naar Mandalay Hill om de zonsondergang te kunnen zien. We parkeren onze fiets beneden en klimmen op blote voeten (heuvel zit vol met tempels) naar boven. Het is een beetje jammer dat ook vandaag de lucht erg grijs is en dat daardoor de zonsondergang niet erg speciaal is. Bij het afdalen nemen we ergens een verkeerde afslag en komen ergens anders beneden dan verwacht. We zien daar wel 2 mensen van de ambassade die net als ons de vlucht toen hebben gemist. Erg leuk dat je met reizen altijd weer dezelfde mensen tegenkomt, die ongeveer hetzelfde rondje aan het doen zijn. We fietsen terug naar onze verhuurder, leveren de fiets in en gaan bij café Mann zitten met spring rolls en bier.