South-East-Asia.reismee.nl

Treinreis Mandalay naar Yangon

Een 14 uur durende treinreis van Mandalay naar Yangon staat vandaag op het programma. Het is niet de snelste manier van vervoer in Myanmar, de bus is een stuk sneller, maar de trein schijnt een mooie route af te leggen. Om 5 uur in de morgen lopen we naar het treinstation waar het al een drukte van belang is. We zoeken onze wagon op en gooien de tassen boven op het rek. De stoelen zijn verassend ruim en ook beenruimte is er genoeg. Als om 6 uur de trein begint te rijden deinen we al snel enorm op en neer en lijkt de trein elk moment van het spoor te gaan. Om ons heen kijkend zien we weinig mensen verbaasd kijken, dus dit zal er vast bij horen. Wannner de trein wat meer vaart krijgt stopt het deinen en rijdt de trein met een 60 km/h rustig richting Yangon. Vanaf het begin zijn er al verkopers in de trein met van alles en nog wat in de aanbieding die de hele treinreis heen en weer lopen en schreeuwend hun spullen proberen te verkopen. Elk station zijn er verkopers die komen en gaan, maar het aanbod veranderd weinig. We rijden door stadjes heen en door prachtige stukken landschap. 14 uren later arriveren we op het treinstation van Yangon en nemen we de taxi naar het vliegveld. Onze vlucht gaat de volgende morgen pas, maar we besluiten op het vliegveld te slapen. De laatste keer is het in Bangkok zo goed bevallen dat we er geen moeite mee hebben het nog een keer te doen en dan is 25 dollar snel bespaard. Helaas is het vliegveld niet erg groot en mogen we niet voorbij de eerste controle omdat we daar te vroeg voor zijn. We lopen naar de arrival hal en vinden daar een ontzettend comfortabel stalen bankje die we niet kunnen weerstaan. De tassen proppen we erachter en gaan dan languit op de bank liggen. Wat truien en vesten bijelkaar gevouwd als kussen en slapen maar.