South-East-Asia.reismee.nl

Terug naar Kuta via Gunung Batur

Om kwart voor 6 wordt er op onze deur geklopt, het is de schipper die ons deze morgen meeneemt naar de dolfijnen. Snel omkleden en naar het sttand. We duwen de boot het water in en springen erin. Snel genoeg komen we erachter dat we toch niet de enige toeristen zijn in deze buurt. Het is spitsuur op het water, allemaal op zoek naar de beste vaarlijn om de dolfijnen te volgen. Als het al zo druk is in het laagseizoen, dan willen we niet weten hoe druk het op het water is tijdens hoogseizoen. De dolfijnen zijn al snel te zien en alle boten proberen zo dicht mogelijk in de buurt te komen. Het is prachtig om te zien, de dolfijnen die springend voor ons uit zwemmen. Soms duiken ze onder omdat sommige boten wel erg dichtbij komen en dan is het altijd weer een verassing waar ze boven komen. Om 8 uur zijn we terug bij ons hotel en staat het ontbijt al snel klaar. Half 9 zitten we weer op de scooter, op de weg terug naar Kuta via een andere routr uiteraard. We rijden om de Gunung Batur heen en langs het meer Danau Batur. De route van vandaag overtreft die van gisteren. Het uitzicht is weer prachtig en de route is nog extremer. Nadat we de eerste hoosbui kunnen ontlopen door net optijd een garage in te duiken gaan we weer verder als het alleen nog maar wat miezert. Het extra shirt gaat aan, want het is best koud in de bergen. De hellingen zijn vandaag nog steiler, wat ervoor zorgt dat Tineke soms moet lopen en Klaas met z'n voeten de scooter moet helpen om boven te komen. Onderweg zien we een paar minvrachtwagen die er niet in slagen een helling op te komen door de gladde steile hellingen. We vragen onderweg vaak aan de lokale bewoners of we goed rijden want het is ontzettend rustig op de weg en de weggetjes zijn erg klein. Omdat vanavond de ceremonie zal zijn voor het Balinees nieuwjaar en morgen Nyepi (dag van de stilte) komen we een gezin tegen die onderweg is naar familie in een dorp verderop. Vlakbij het dorp waar wij naartoe moeten, dus ze stellen voor dat we hen eerst een tijdje volgen. Als we afscheid van elkaar nemen is het voor ons tijd om te gaan dalen. Gelukkig komen we met deze afdaling wel zonder kleerscheuren beneden en rijden we langzaam door naar Ubud. Hier struinen we wat doorheen voordat we weer teruggaan naar Kuta. Aangekomen bij ons hotel, checken we snel in en gaan naar de supermarkt om drinken en snacks in te slaan voor de vokgende dag. We mogen morgen namelijk niet van het terrein van het hotel af. Het is verboden om op straat te komen. Gelukkig vanavond nog niet, vanavond is de ceremonie. Met luide muziek en een optocht met grote, lelijke, woeste en raar gevormde poppen of beesten (wel erg mooi gemaakt!) proberen ze de geesten gek te maken. Na wat snacken op straat en kijkend naar de optocht gaan we nog even ergens wat drinken.