South-East-Asia.reismee.nl

Bali-Java

Dag van de stilte is weer geweest en dat is te merken, de straten zijn weer gevuld met toeterend verkeer. We checken vandaag uit bij ons hotel en gaan naar Malang op Java. Om een wat goedkopere taxi te pakken besluiten we eerst naar een grotere straat te lopen, op ongeveer een half uur lopen. Onderweg komt er een auto langs en die wil ons wel voor 150.000 Rupiah naar het busstation in Denpasar brengen, dat wordt uiteindelijk 50.000 Rupiah. Als we om half 10 worden afgezet bij het busstation staat een rechtstreekse bus naar Surabaya al klaar. Als we die nemen kunnen we uitstappen in Pasuruan en dan een bus naar Malang nemen. Eerst rijden we 3,5 uur naar de haven Gilimanuk, waar we met bus en al de veerboot op gaan. Het af te leggen stukje varen is net zolang als van Den Helder naar Texel, alleen deze bot doet er een uur over. Ook in de bussen komen regelmatig verkopers binnen die weer veel eten hebben aan te bieden. We nemen een nasi en gaan naar het bovendek van de boot. Tijdens het varen zien we grote hopen afval voorbij drijven, zonde van het toch nog steeds heldere water. Op Java aangekomen belanden we meteen op een drukke weg en is de bus alleen maar bezig met inhalen. Omdat we maar één rijbaan ter beschikking hebben, haalt ie de vreemdste capriolen uit om ander verkeer voorbij te gaan. De chauffeur dwingt tegenliggers de berm in met toeteren, snijdt het ingehaalde verkeer af om net optijd weer op de eigen rijbaan te komen en houdt geen rekening met bochten. Dit gaat steeds goed, dus krijgen we het idee dat de chauffeur wel degelijk weet wat hij doet. Om 8 uur stopt de bus bij een restaurant voor een lopend buffet. Tot ons verbazing krijgen we kaartjes en mogen we aansluiten bij dit buffet. Dit wisten we niet, maar is natuurlijk altijd prima. Blijkt dat bij lange busreizen op Java er altijd eten bij zit inbegrepen. Na het lekkere eten, stappen we snel weer in de bus. Het is half 10 wanneer we uitstappen in Pasuruan, waar we een half uurtje wachten en dan de bus naar Malang nemen. We arriveren uiteindelijk in Malang om half 12 en stappen uit bij het busstation , gelegen op 5 kilometer van het hotel waar we naartoe willen. Er zijn geen taxi's die op de meter willen rijden, dus dan lopen we wel. Na een uur te hebben gelopen, krijgen we het idee dat we niet helemaal goed gaan en vragen we rond. Een jongen op een brommer stelt voor om ons te brengen, met tas en al. We kijken elkaar aan en zijn best nieuwsgierig of dit kan, dus gaan we ervoor. Klaas stapt achterop en dan Tineke op het puntje, met beide nog 2 tassen. Als de jongen weg wil rijden begint de brommer meteen te steigeren, dit gaat niet lukken. De backpack van Tineke gaat tussen zijn voeten in en nu gaat Klaas helemaal achterop, omdat Tineke de schrik nog in de benen heeft. Dit keer blijft de brommer met 2 wielen op de grond en komen we uiteindelijk veilig bij het helios hotel aan. We bedanken onze chauffeur en nemen afscheid. Omdat we het helios hotel te duur vinden belanden we bij Jona's homestay. Dit huis ligt in een door Nederlanders gebouwde buurt. Het is ondertussen half 2 en we liggen eindelijk op bed. Het is een reis van 15,5 uur geweest, met de bus, boot, weer bus, een andere bus, de benenwagen en als laatst een prachtig brommerritje voor we op ons eindbestemming zijn.