South-East-Asia.reismee.nl

Vulkaan Bromo

De wekker gaat om 5 uur en om half 6 zitten we op de scooter, op weg naar de vulkaan Bromo. We nemen een zelf opgezochte route naar Cemoro Lawang, die ons afgeraden werd door Anna (eigenares van homestay). Maar we zijn eigenwijs en besluiten de route toch te gaan doen. Als we de drukke straten achter ons hebben gelaten, rijden we al snel door leuke kleine dorpjes met een mooi uitzicht langs de route. Dan komen we bij een afslag, de ene weg groot en redelijk verhard, de andere smal en bestaand uit puntige stenen en modder. Ja wij moeten de tweede hebben. Het is een wonder dat we geen lekke band krijgen en dat ons stadsscootertje het zolang volhoudt. Tineke moet af en toe wel stukken lopen en met het klimmen komt de scooter wel eens stil te staan. Uiteindelijk redden we het naar boven, waar de weg al iets beter begint te worden. Alleen nog maar modder zonder al die grote stenen er tussen. Het landschap is ontzettend mooi en we zijn blij dat we deze route doen, want de weg wordt gelukkig ook steeds beter. Op de hellingen die we vanaf de scooter zien verbouwen ze allerlei gewassen, die ze super onderhouden. Deze akkers op die steile hellingen zijn prachtig om te zien. Om half 10 zijn we op het uitkijkpunt en zien we de zandvlakte rondom de Bromo al liggen. Even een hapje eten en dan afdalen naar deze zandvlakte, the sea of sand. Door deze zandvlakte over te steken komen we bij de vulkaan. Dit is makkelijker gezegd dan gedaan. Ondanks dat er enigszins sporen zijn, glijdt de scooter alle kanten op. De scooter parkeren we aan de voet van de Bromo en dan lopen we omhoog. Het duurt ongeveer een half uurtje en dan staren we in de krater van de Bromo. Het stinkt daarboven nogal naar rotte eieren, dit komt door de zwaveldampen die uit de krater komen. Er is een smal loopweggetje die helemaal om de krater heen gaat. Hier staan echter geen hekken of iets dergelijks langs dus een slippertje betekent dat er een grote kans is dat je helemaal doorglijdt de krater in. Dit gaan we dus niet doen. Beneden aangekomen stappen we weer op de scooter en rijden over de zandvlakte om de Bromo heen naar Ngadas. Vanaf daar komen we weer op een betere weg en rijden we richting Malang. Onderweg nog even op de helling lunchen en dan langzaam afdalen. Om 4 uur zijn we weer terug in Malang. We hebben een lading aan zand meegenomen in onze schoenen en de tas is bedekt met een laag stof. Eerst de spullen maar even schoonmaken. Daarna onze tassen pakken, want morgen vertrekken we naar Yogjakarta.