South-East-Asia.reismee.nl

Reizen naar Yogja

Volgens planning zouden we 7 uur aankomen in Yogjakarta, daar rondstruinen en aan het eind van de middag een bus naar Kaliurang nemen. Om half 4 arriveren we echter al in Yogja en worden we aan de rand van de stad uitgezet. Het is ongeveer 5 kilometer vanaf het centrum en dus begimnen we te lopem. Na een paar honderd meter, komem we langs een McDonald's die nog open is. Hier kunnen we mooi een tijdje zitten, want op dit tijdstip is er nog niet veel te beleven in het centrum. We bestellen een vroeg ontbijtje en gaan lekker zitten. Als het licht begint te worden, beginnen we weer te lopen. In het centrum dumpen we onze tassen bij een hotel en gaan dan Yogjakarta in. Na een tijd te hebben rondgelopen worden we door een lokale man getipt over een batik workshop. Batik is een tijdrovende manier van schilderen op katoen of zijde, voor meer informatie zie google. We zien het proces en de vele resultaten in de winkel. Het duurt een maand om één sarong te schilderen. Na deze interessante workshop gaan we naar het museum vredeburg. Hier wordt de geschiedenis van Indonesië en dan vooral Java uitgelicht. Een interessant museum waar we ook een stukje van de Nederlandse geschiedenis tegenkomen. Hierna halen we onze tassen op en proberen een bus te pakken naar Kaliurang, een plaatsje dichtbij de Merapi en ook het plaatsje waar het Volgels hostel zit. De bus lukt niet, dus nemen we een taxi die ons voor de deur van Vogels uitzet. We nemen hier een kamer en gaan dan in de eetruimte van het hostel zitten. We raken aan de praat met de eigenaar Christiaan, een ranger van de vulkaan. Hij laat ons na het eten een paar filmpjes zien over vulkanen en over de uitbarstingen van de merapi in 2006 en 2010. Hij was toen ook al ranger en wordt geïnterviewd door een tv zender die verslag deed van de uitbarsting. Na de film gaan we snel op bed want de trekkimg begint om 5 uur en 4 uur moeten we klaarzitten voor het ontbijt.