South-East-Asia.reismee.nl

Green canyon, valley

Om 1 uur staan worden we uitgezet bij de bushalte in Pangandaran en worden we opgewacht door veel mensen die ons een riksja (fietstaxi), een ojek (zelfde idee, maar met een brommer erachter) of een hotel aan te bieden hebben. We bedanken ze vriendelijk en lopen naar de kust, ongeveer een kilometertje lopen. Al snel komen we uit bij Panorama guesthouse waar we een kamer boeken voor 3 nachten en snel op bed gaan voor nog een paar uurtjes slaap. Half 8 zitten we aan een lekker ontbijtje en worden we omringd door katten, waar de eigenares dol op is. We huren een scooter en rijden naar de green canyon, waar we een bootje willen huren om erdoor heen te varen. Precies op het moment dat wij op het punt staan een bootje te huren worden we aangesproken door een tour gids die ons met zijn toerist in een bootje wil hebben om de kosten te delen. Prima zeggen wij en we maken kennis met zijn toerist, Simone. Nu zijn we met 3 Nederlanders en gaan we het bootje in met nog 2 anderen. We varen een stukje door de canyon en komen uit bij een kleine waterval. De cayon is echt prachtig en heerlijk rustig in tegenstelling tot gisteren (zondag). Bij de waterval stappen we uit en zwemmen we verder, tegen de stroom in. Af en toe kunnen we gebruik maken van een touw wat helemaal doorgaat stroomopwaarts. Na ongeveer 20 minuten zwemmen is er een cliff jump van 4meter voordat we ons terug laten sleuren door de stroming. Terug bij de scooter stelt de gids voor om hem em Simone de rest van de dag te volgen en dat besluiten we te doen. Langs een toeristische route rijden we naar de green valley, waar we gaan body raften. Het water is prachtig groenblauw en erg verfrissend. Eerst zwemmen we een grot in waar het stikdonker is en daarna een cliff jump van 8 meter. Dan laten we ons meegaan met de stroming en moeten we af en toe van kleine watervalletjes springen. Achter één van deze zit ee grotje, waar we ook even in zwemmen. We komen langs een touw, die ergens hoog in boom bevestigd zit. Daarmee slingeren we een paar keer en laten ons vallen in het water. Vlak voor het einde hangt een touwladder die je op 12 meter hoogte brengt en je dan vanuit een boom naar beneden kan springen. Tineke klimt naar boven, terwijl Simone en Klaas de ladder strak houden. Eenmaal boven wordt er niet getwijfeld en springt Tineke naar beneden. Als we weer op de scooter zitten is de tour ten einde en rijden we terug aar Pangandaran. In de avond gaan we met Simone naar het beach break café waar live muziek is. Dit is ter ere van een jarig meisje. Dit eren doen ze om 12 uur wel op een speciale wijze. Ineens beginnen ze allemaal te zingen en van alles over haar heen te gooien, water, bier, drank, zand, shampoo en zelfs benzine. Gelukkig steken ze haar niet in brand en kan het feest gewoon doorgaan. Het is hier erg gezellig en het blijft nog lang druk.